Pontiac Solstice Forum banner

10 dingen die u moet weten over de Chevrolet Corvette

2.2K views 119 replies 15 participants last post by  OnaWingandaPrayer  
#1 ·
De machtige Chevrolet Corvette is meer dan eens 'Amerika's sportwagen' genoemd – en terecht. Hij levert prestaties die ver boven zijn prijsklasse uitsteken. Op de bucketlists van snelheidsduivels in dit land staat de Corvette voor het soort bereikbare droom waar veel autoliefhebbers naar kunnen streven.

Vraag een verzekeringsofferte aan bij Hagerty – een bedrijf dat verzekeringen aanbiedt voor mensen die van auto's houden. Bovendien, als u van plan bent te investeren in een klassieke auto of een van uw eigen wilt verkopen, is de Hagerty-marktplaats iets voor u!

10 dingen die u moet weten over de Chevy Corvette

Elke generatie heeft zijn eigen voordelen en eigenaardigheden, waarbij de meest recente iteraties de beste supercars uit landen als Italië evenaren. Een gestage – maar nog steeds relatief beperkte in vergelijking met echte massamarktmodellen – aanvoer vanuit de fabriek in Kentucky betekent dat er weliswaar niet op elke straathoek een Corvette staat, maar een hoop tweedehands exemplaren op de gebruikte automarkt maken het model bereikbaar voor nog meer autoliefhebbers met een droom.

1 - 1953

Het eerste model dat de naam droeg, verscheen in 1953 nadat het op de Motorama-show van GM was getoond. Er waren plannen om ongeveer 300 van deze cabriolets te verkopen, hoewel naar schatting slechts 183 kopers zich meldden. Elk exemplaar was in Polo White gespoten en had een rode bekleding aan de binnenkant, allemaal van een productielijn in Michigan.

2 - 1983

Dertig jaar later vinden we... geen Corvette. Destijds wist de top dat het bestaande model erg verouderd was en had een volledige vernieuwing voorbereid, maar het was nog niet helemaal klaar voor prime time toen het modeljaar 1983 uitkwam. In plaats van hun performance-vlaggenschip te overhaasten, werd het modeljaar 1983 overgeslagen – althans voor de klanten. Slechts één pre-productieauto glipte door de mazen; deze staat nu in een museum.

3 - National Corvette Museum

Het kost een speciale auto om een plek in een museum te verdienen – en nog specialer om een eigen museum te verdienen. Het National Corvette Museum bevindt zich in Kentucky, niet ver van de GM-fabriek waar Corvettes tegenwoordig worden geproduceerd. Het herbergt een breed scala aan belangrijke exemplaren, waaronder productie-mijlpalen en filmauto's. Leuk weetje: een zinkgat slokte in 2014 acht auto's op, hoewel sommige werden geborgen en zelfs gerestaureerd.

4 - Begint met 'C'

Elke generatie Corvette, gedefinieerd door het jaar waarin grote veranderingen plaatsvinden, wordt door autoliefhebbers en fans aangeduid met een alfanumerieke notatie. De eerste Corvette-generatie, van 1953 tot 1962, wordt de C1 genoemd. Dit gaat in volgorde verder tot het huidige model, de C8 genaamd. U weet dat u met een echte Corvette-fan praat als ze deze termen gebruiken.

5 - Shark Week

Nu u op de hoogte bent van de terminologie, kunnen we u gewoon vertellen dat het C3-model ('68 tot '82) enorm werd beïnvloed door ontwerpen van een GM-conceptauto genaamd Mako Shark II. Ontworpen door topkunstenaar Larry Shinoda, zat het concept vol met kieuwen en scherpe hoeken – en dat gold ook voor de productieversies van de C2.

6 - Lang mag je rijden

En ja, u leest het goed – de C3 was bijna vijftien jaar in productie, zij het met enkele veranderingen, maar niet genoeg om de generatielijn te veranderen. Een oliecrisis hielp niet, net als de invoering van een nationale snelheidslimiet van 55 mph en diverse veiligheidscampagnes. Toch heeft de Corvette volgehouden en kwam hij uit die periode met speciale edities en een injectiemotor.

7 - Ruimte-Oddities

Als symbool van Amerikaans succes is het misschien geen verrassing dat Corvettes werden begunstigd door NASA-astronauten, met name in de jaren '60 en '70. Verhalen doen de ronde over politieagenten in Florida die een oogje toeknepen terwijl ruimtevaarders als Alan Shepard en Gus Grissom hun auto's op openbare wegen en langs sommige stranden raceten.

8 - Indy Koorts

Dat andere symbool van Amerikaanse snelheid, de Indy 500, heeft de Corvette tot nu toe niet minder dan 22 keer als pace car verwelkomd. Dat is meer dan enig ander individueel model, hoewel het sommigen misschien zal verbazen te horen dat het pas in 1978 verscheen, toen het werd bestuurd door Indy-kampioen Jim Rathmann. Zeker beter dan het jaar dat ze een Oldsmobile Bravada gebruikten.

9 - Elektrische Glijbaan

Een overstap naar middenmotoren voor de C8-generatie betekende dat de voorkant van de Corvette eindelijk vrijkwam voor een elektromotor ter grootte van een cantaloupe. Geïnstalleerd om de machtige V8-motor te ondersteunen, niet te vervangen; het stelde GM in staat om de eerste productie all-wheel drive Corvette te bouwen. De E-Ray genaamd, heeft hij een hybride aandrijflijn die 655 pk levert en in ongeveer 2,5 seconden naar 60 mph accelereert.

10 - Viercijferige Paardenkracht

Ingenieurs doorbraken de viercijferige muur met de meest recente ZR1, wiens 5,5L V8-motor met platte krukas 1.064 pk leverde. Dit enorme vermogen wordt volledig via de achterwielen geleverd. Nauwelijks een jaar later namen snelheidsduivels binnen het bedrijf de elektromotor van de E-Ray en stopten deze in de neus van een ZR1, waarmee de ZR1X werd gecreëerd. Goed voor een indrukwekkende 1.250 pk, schat men dat deze all-wheel drive beest in minder dan 2 seconden 60 mph kan bereiken.

Corvette Waarde

Volgens onze vrienden bij Hagerty zijn de minst waardevolle C4 Corvettes sinds begin 2020 in drie jaar tijd 14% in waarde gestegen, en de waarde is de afgelopen vijf jaar met 20% gestegen. De waarden van vintage Corvettes hebben een ongelooflijk breed bereik, dus er is voor bijna iedereen wel iets. De prijzen variëren van $ 16.000 voor een C4 Corvette van de vierde generatie (1984-1996) in conditie #3 tot $ 146.700 voor een C2 auto van de tweede generatie (1963-1967).

Meer informatie over waardetrends vindt u met de waardetool van Hagerty.

Voor wat plezier, bekijk dit artikel over de duurste Corvette die ooit op een veiling is verkocht.

#20 ·
Tenzij je op een snelweg in Texas bent met een snelheidslimiet van 80 MPH en bumper-tot-bumper verkeer. Dan is het niet zo saai.

#22 ·
Tenzij je op een snelweg in Texas bent met een snelheidslimiet van 130 km/u en bumper aan bumper verkeer. Dan is het niet zo saai.

RTE
En de reden voor de opwinding waar je naar verwijst, is omdat de Econoline een VOOR-MIDDENMOTOR voertuig is en was, net zoals de Corvette een ACHTER-MIDDENMOTOR voertuig is.

Ahhh, wat een plezier haal je uit feiten.. Daarom ben ik ingenieur geworden.

#23 ·
Ik had ooit een VW-bus. Het was een rotding, maar er lag wel een BED achterin. Hij ging 60 bergaf met rugwind. Niet mijn favoriete voertuig

RTE

#24 ·
Ik had ooit een VW-bus. Het was een waardeloos ding, maar er zat wel een BED achterin. Hij ging 60 bergaf met rugwind. Niet mijn favoriete voertuig

RTE
Maar herinner je je de geur nog? VW-bussen hadden een geur, die, zoals wetenschappers hebben bewezen, een grote aanjager is van langetermijnherinneringen.

#29 ·
Ik was vroeger weg van de C8. Tegenwoordig vind ik dat Chevy het met de schuine lijnen en ventilatieopeningen heeft overdreven. De achterkant is te druk en onsamenhangend ontworpen.
C7 is qua ontwerp de piek van Corvette. Maar ik zal de C2 Stingrays altijd blijven liefhebben.
Middenmotor is een geweldige revisie. Ik hoop dat de C9 een soepeler ontwerp zal hebben.
Ik ben blij dat onze Kappa sporen van Corvette DNA heeft. :)

#30 ·
Ik was vroeger weg van de C8. Tegenwoordig vind ik dat Chevy het heeft overdreven met het snijden en de ventilatieopeningen. De achterkant is te druk en onsamenhangend ontworpen.
Ik vind het nog steeds een mooi ontwerp en vergelijkbaar met fewahwis en lambojenies. Ik zou er nooit een kopen vanwege de moeilijkheden om het op de lange termijn te onderhouden. De leidingen zijn bijvoorbeeld vreselijk ingewikkeld. Stel je voor dat je een koelmiddellek probeert op te sporen.

#31 ·
Mijn schilder heeft er al meer dan een jaar een. Hij zegt dat sommige van de vereiste onderhoudswerkzaamheden verschrikkelijk duur zijn. Maar zoals TS zei, komt dat tenminste gedeeltelijk door de complexiteit van het ontwerp.

RTE

#32 ·
Hoezeer ik het ook moet zeggen, het ontwerp mist volledig basale harmonie. Wil je harmonie zien? Staar naar een standaard Solstice. De C8 ziet er boos uit met een insectachtige voorkant, alsof de ontwerper wespen aanbidt, en hij is krap en veel te overdadig. Het is een boos uitziende, veel te dure rollende optielijst. Geen wonder dat ze zich opstapelen op de kavels van dealers. Trouwens, ik hou van Corvettes, ik zal de C8 nooit liefhebben.

#35 ·
Hoe vervelend ik het ook vind om te zeggen, het ontwerp mist volledig basale harmonie. Wil je harmonie zien? Staar naar een standaard Solstice. De C8 ziet er boos uit met een insectachtige voorkant. Het is alsof de ontwerper wespen aanbad. het is krap en veel te vol met toeters en bellen.

Het is een boos ogende, veel te dure rollende optielijst.
Hoe kun je zeggen veel te duur? Het is veel goedkoper dan enige vergelijkbare 'supercar'. En nogmaals, styling is op een lijn met vergelijkbare merken. Wat betreft krap, vergelijk het opnieuw met een Ferrari of Lambo, en je zult zien wat krap betekent. Het is misschien niet op je boodschappenlijstje, oké, dat snappen we, dus ga verder.

Het ontwerp is prima in zijn automobiele klasse.
Image

#42 · (Edited)
De C8 is een prachtig bewijs van wat GM kan bereiken als ze hun besten mensen op een doel richten. Geen enkele andere auto biedt zoveel prestaties en dagelijkse bruikbaarheid voor zo weinig geld, en dat is een feit.
LOL en zo gehaat door mensen die van de eerdere versies hielden.

Ik durf te wedden dat als ze de productie van de laatste auto met voorin geplaatste motor konden starten, ze er veel zouden verkopen.

Als ik een "superauto" wilde, zou het geen Chevy zijn. Maar dat is alleen mijn mening.

Na er meer dan een jaar van dichtbij en persoonlijk mee te maken te hebben gehad, hou ik gewoon niet van iets aan de nieuwe auto. Prestaties terzijde.
Vanuit mijn oogpunt is hij veel te over-engineered, veel te complex en veel te duur om te opereren en te onderhouden. Duidelijk heeft hij zijn voorstanders, maar ik weet zeker dat er veel mensen zijn die er contant voor zouden willen betalen die traditioneler zijn.

Maar net zoals Cheby de V8 Sky niet wilde bouwen omdat het de verkoop van hun geroemde Corvette zou wegnemen, zullen ze

niet verkopen van hun nieuwste Eurocar.

Alleen mijn mening.

RTE

#56 ·
Zie je wel? Ik wist dat dit topic problemen zou geven… ;-)
Hoe zit het met die C8's die zich opstapelen bij de dealers? Weet iemand hoeveel dagen C8's momenteel in het veld zijn?

Het is opmerkelijk dat met betrekking tot het onderwerp van de thread het echt lijkt dat, ongeacht onze meningen, de cijfers voor zich spreken, en het is een gigantische dampende schaal van niet goed voor de beslissing om voor een midden-achtermotor te gaan.

#62 ·
Argumenteren over de vraag of auto's beter zijn omdat ze genoeg vermogen hebben om de wet sneller te overtreden dan eerdere generaties van prestatieauto's, is nogal zinloos.

Het bespreken van de voor- en nadelen van verschillende motorlocaties is interessanter. GM kreeg groen licht voor de Fiero op basis van het feit dat het een zuinige auto was en veranderde vervolgens geleidelijk de ophangingen enz. totdat het in 1988 een prestatieauto was geworden - ze produceerden een prototype (ik geloof twee ervan, als ik me niet vergis) met een middenmotorige V6 met turbo. Het werd geannuleerd toen werd besloten dat het de verkoop van de Corvette zou stelen.

Sindsdien hebben veel eigenaren de prestaties van hun Fiero's verbeterd met dingen als V8-transplantaties of turbomotoren (dat was mijn route - een 2,9 liter turbo met 300 pk - en ik reed er 20 jaar mee totdat ik hem verving door mijn GXP coupé.

Ik heb er geen probleem mee dat GM overstapt op een middenmotorige Corvette - dat had veel zin. Ik wil nog steeds spugen als ze dingen doen als rubberen eenden-achtervleugels op Camaros en dergelijke bevestigen. (En ja, ik hield nooit van de achtervleugel op mijn Fiero GT).

#65 ·
Ik vind de C8 prachtig. Hoe dan ook, mijn gedachte is deze: de originele Corvettes waren Amerikaanse versies van Europese sportwagens, geprijsd voor de gewone man (of in ieder geval de middenklasse).

Ik denk dat ze met de C4 de verkeerde kant op gingen. Het ging van vloeiende mooie lijnen naar een deurstopper op wielen. Liefdeloos. Ontworpen met zoveel moeite om het er modern en aerodynamisch uit te laten zien dat niemand achterover leunde en zei: "maar ziet het er goed uit?"

C5 en tot op zekere hoogte de C6 voelen hetzelfde aan. Esthetische gaapfestijnen. Saai om naar te kijken en zien er alleen niet uit als gewoon verkeer omdat ze laag en 2-deurs zijn.

De C8 is naar mijn mening teruggekeerd naar de Corvette-routes. Een Amerikaanse kijk op de Europese sportwagen voor een fractie van de prijs (natuurlijk is "Europese sportwagen" drastisch veranderd sinds de OG vette).

Dat zijn mijn gedachten.

#72 ·
Ik denk dat ze de verkeerde kant op gingen met de C4. Hij ging van vloeiende mooie lijnen naar een deurstopper op wielen. Liefdeloos. Ontworpen met zoveel moeite om hem modern en aerodynamisch te laten lijken, stapte niemand terug en dacht: "Maar ziet hij er goed uit?"

C5 en tot op zekere hoogte C6 voelen hetzelfde aan. Esthetische gaapfestijnen. Saai om naar te kijken en zien er alleen niet uit als gewoon verkeer omdat ze laag en 2-deurs zijn.
Ik ben het er volledig mee eens. Zowel de C7 als de C8 zijn voor mij weer aan de 'knappe' kant. We moeten ook niet vergeten dat die vroege auto's het toppunt waren van stijl boven inhoud. Mooie looks boven een (letterlijk) vrachtwagenchassis, met bijpassende rijeigenschappen. Zo jammer.

#67 ·
Was het niet Zora Arkus-Duntov die in de jaren '60 als eerste een prototype van een middenmotor Corvette testte? Ze realiseerden zich dat het "te vooruitstrevend" was voor die tijd... 50-60 jaar later, is de middenmotorconfiguratie nog steeds "te futuristisch"?

Ik ben geen absolute fan van het C8-ontwerp, maar kan de beslissingen begrijpen die zijn genomen om te komen waar GM ermee is gekomen. Nogmaals: voor een fractie van de prijs van een concurrerend Europees model. Alleen de General kan dat. (Nou ja, nu hebben de Chinese autofabrikanten met hun onbeperkte overheidsfinanciering ook die vuurkracht).

#68 ·
Was het niet Zora Arkus-Duntov die in de jaren '60 als eerste een Corvette prototype met middenmotor testte? Ze realiseerden zich dat het "te vooruitstrevend" was voor die tijd... 50-60 jaar later, is de middenmotor configuratie nog steeds "te futuristisch"?
[...]
Als je de Aerovette (Experimental Project 882, of XP-882) bedoelt, zegt Wikipedia dat de ontwerper Jerry Palmer was. Ik herinner me dat mijn oudere broer een plastic model van de concept car had. Twee werden er gebouwd in 1969, met een centraal geplaatste small-block; later vervangen door een vier-rotor Wankelmotor met 420 pk, en uiteindelijk voorzien van een 6.6L V8.
Image
Een mooi ontwerp dat helaas nooit in productie is gegaan, hoewel je kunt zien dat de C3 een flink deel van de voorkant heeft overgenomen...

#80 ·
#76 ·
Misschien een motor op beide plaatsen tegelijk. Twin flat crank V8's. Hoe geweldig om meer dan 2k pk onder de voet te hebben.
Maar hoogstwaarschijnlijk is een 4-motorige elektrische aandrijving de volgende stap. Denk aan de computerbesturingen die elk wiel onafhankelijk bedienen. Batterijen geplaatst voor een optimale voertuigbalans.
Ik zie het nu al voor me, alle 4 de wielen direct in rook opgaan met batterij-aangedreven koppel.
Dromen zijn leuk.

#78 ·
Aangezien dit een discussie over de Corvette lijkt te zijn, zal ik tenminste voorlopig mijn hoed in de ring gooien.
We kennen allemaal de bedrijfsgeschiedenis van Chevy v Pontiac en ik ben het hier met RTE eens, tot deze recente Cadillac-wending richting racen mocht niets bij GM de Corvette bedreigen.
Afgezien van enkele vroege vintage modellen vind ik ze lelijk. De nieuwe ziet er niet eens op afstand uit als een vette.
Omdat ik de afgeronde lijnen van de Solstice prefereer, volgt die mening. Voor mij.
Maar er is een grote, oude wereld daarbuiten en aan het einde van de dag, als het je gelukkig maakt, doe je je ding :)

#81 ·
Op een lichtelijk off-topic opmerking, de C3 is naar mijn mening de best uitziende corvette, maar hij is malaise langzaam. Met 3200 pond is het een goede kandidaat voor een LNF-swap :D moet hem alleen stage 2 of 3 tunen om hem krachtig genoeg te maken voor het gewicht.

#82 ·
Op een lichtelijk off-topic noot, de C3 is naar mijn mening de best uitziende corvette, maar hij is malaise traag. Met 3200 pond is het een goede kandidaat voor een LNF swap :D je moet hem alleen stage 2 of 3 tunen om hem krachtig genoeg te maken voor het gewicht.
NEEENN, als je een kleine cilinderinhoud, turbo, lijnviercilinder inbouwt, is het ANATHEMA! Je maakt hem te Europees. Grote OHV V8 alsjeblieft! 🤓