Pontiac Solstice Forum banner

Alfa-wielen

3 reading
6.5K views 40 replies 13 participants last post by  ChopTop  
#1 ·
Het lijkt erop dat de Giulia-wielen perfect op onze auto's zouden moeten passen. Heeft iemand dit geprobeerd? Zo ja, dan kunnen we OZ-racevelgen gebruiken.

#10 · (Edited)
Ter perspectief van hoe ver GM de wiel-, banden- en ophangingstechnologie pusht, heeft de elektrische 2024 Chevrolet Silverado 24 inch wielen af fabriek. Dit op een voertuig dat 8.000 pond weegt plus, en een laadvermogen van 1300 pond heeft. Dus ik zou denken dat de constructie van de banden zeer hightech moet zijn?

#11 ·
Ik denk dat noch de conceptschets, noch de conceptauto 18" wielen heeft. Ik weet dat als ik ooit nieuwe wielen koop, ik zeker voor 19" ga, mogelijk 20", maar ik blijf daarover twijfelen.

Voor perspectief in hoe ver GM de wiel-, band- en ophangingstechnologie pusht, heeft de elektrische 2024 Chevrolet Silverado 24 inch wielen af fabriek. Dit op een voertuig dat meer dan 8.000 lbs weegt en een laadvermogen van 1300 lbs heeft.

View attachment 128139
View attachment 128140
Ook ik was geĂŻnspireerd door de originele conceptschetsen en heb in mijn hoofd geaarzeld over 18"-20" velgen. De argumenten gaan rond en rond in mijn brein.
Ik denk dat ik uiteindelijk een compromis zal sluiten en voor 19x9s zal gaan... maar ik zal waarschijnlijk van gedachten veranderen voordat dat gebeurt.
Ik zag een paar berichten van een paar Sols met 20" en ze zagen er gewoon niet goed uit in mijn ogen. De manier waarop onze auto's zijn opgezet, neem ik aan dat de ophanging wat stijver zou moeten zijn om die wielafstand te verliezen en eruit te zien als op je tweede foto...

#12 ·
Alle 20's (of 19's of 18's) zijn niet hetzelfde, want veel hangt af van de buitendiameter van de band. Als je de OD probeert te matchen, zal het overstappen van een 18 naar een 19 of een 20 grote veranderingen teweegbrengen, maar als je ook de OD verandert, is het overstappen van een 18 naar een 20 misschien geen groot probleem.

#13 ·
Alle 20's (of 19's of 18's) zijn niet hetzelfde, omdat veel afhangt van de buitendiameter van de band. Als je de OD probeert te matchen, zal het overstappen van een 18 naar een 19 of een 20 grote veranderingen teweegbrengen, maar als je ook de OD verandert, is het overstappen van een 18 naar een 20 misschien geen groot probleem.
Helaas (zoals ik zeker weet dat de meesten zich ervan bewust zijn) is er niet zo veel buitendiameter om mee te spelen, vooral in de achterste wielkasten, tenzij men bereid is de spatbordvoeringen te wijzigen, waarvan ik niet eens weet of dat haalbaar of de moeite waard is.

ik zou het graag willen verlagen met verstelbare schroefsets en gewoon bredere velgen in 18 inch diameter willen hebben, maar het hier verlagen is een slecht idee…

#16 · (Edited)
@Tim300wsm Wetende dat je van plan bent om te autocrossen, zou ik persoonlijk dat soort geld (390 dollar/wiel) uitgeven aan een bredere setup. Volgens de letter van de wet zijn de OZs sowieso niet legaal in de streetklasse, aangezien je alleen de offset 7 mm mag veranderen, en de laatste keer dat ik het wist, kon je een forgestar-setup krijgen voor ongeveer 500 dollar/wiel, afhankelijk van hoe breed je wilt gaan.

Voor alle anderen die 19" wielen bespreken - ik heb 19" met een band met standaarddiameter op mijn auto en hoewel ik niet denk dat het te veel is, denk ik wel dat 20" dat zou zijn. Ze zijn ook vervelend zwaar en hebben een drastische invloed op de bandenprijs en -beschikbaarheid.

#17 ·
@Tim300wsm Wetende van uw plan om te autocrossen, zou ik persoonlijk dat soort geld (390 dollar/wiel) uitgeven aan een bredere setup. Volgens de letter van de wet zijn de OZs sowieso niet legaal in de straatklasse, aangezien je alleen de offset 7 mm mag veranderen, en de laatste keer dat ik wist, kon je een forgestar-opstelling krijgen voor ongeveer 500 dollar/wiel, afhankelijk van hoe breed je wilt gaan.

Voor alle anderen die 19" wielen bespreken - ik heb 19" op mijn auto en hoewel ik niet denk dat het te veel is, denk ik dat 20" dat wel zouden zijn. Ze zijn ook vervelend zwaar en hebben een drastische invloed op de prijs en beschikbaarheid van banden.
View attachment 128152
Ik wist niets van de offsetregel. Dat haalt echt de lol uit mijn donut.

#21 ·
Ik zag een auto (geen Kappa) die om te beginnen onvoldoende bodemvrijheid had. De eigenaar bracht hem naar een garage en beval hen om zijpijpen erop te zetten, wat de bodemvrijheid verder verminderde en luisterde niet naar hen toen ze het afraadden. Het bleek dat het eindproduct de drempels bij de ingangen van het industriepark waar ze zich bevonden niet kon passeren - maar de eigenaar kwam daar pas achter nadat hij voor het werk had betaald en het niet op de weg kon krijgen..... :rolleyes:

#22 ·
Ik heb het altijd als een domme zet gezien om de wieldiameter te vergroten - het vergroot het onafgeveerd gewicht en schaadt de handling, alleen maar omdat iemand denkt dat het er cool uitziet. Het is alsof je een auto verandert in een lowrider die nergens kan komen waar verkeersdrempels zijn. Maar natuurlijk heeft elke eigenaar het recht om zijn auto te modificeren zoals hij dat wil.
Ik gok dat je verwijst naar het vergroten van de wielmaat, maar met behoud van de bandhoogteverhouding?

Als je de wieldiameter vergroot, maar de nieuwe banden zo dimensioneert dat ze overeenkomen met de diameter van de vorige band, zou de kleinere zijwand dan niet meer laterale stabiliteit betekenen en daadwerkelijk de handling verbeteren? De rijkwaliteit zou negatief worden beĂŻnvloed, ja, en ook de kans op bandenschade door een kuil, enz., vergroten, maar de handling zou niet slechter zijn, het zou zelfs beter zijn (zij het marginaal), omdat er minder zijwand is die kan buigen, correct? Mijn punt is dat als men besluit om 19" wielen te gebruiken in combinatie met 245/40R19 banden (ongeveer 1 mm groter in diameter dan de 245/45R18 standaardmaat), ze in wezen dezelfde totale banddiameter zouden hebben, maar 5% minder zijwand, maar dezelfde bandbreedte en totale diameter.

Ik ben het er wel mee eens dat onafgeveerd gewicht een probleem zou kunnen zijn, zelfs met het iets lagere gewicht van de kleinere zijwandband, aangezien het erop lijkt dat deze wielen 29,9 lbs wegen. Veel van dezelfde zorgen over gewicht en rijgedrag kunnen echter ook worden gemaakt door alleen banden te verwisselen. Verschillende draagvermogens beĂŻnvloeden de rijkwaliteit, bredere of hogere banden zullen uiteraard gewicht toevoegen en de tractie veranderen. Ik bedoel, alleen al het veranderen van bandenmerken kan het gewicht en de afmetingen veranderen, zelfs als ze dezelfde opgegeven maat hebben. Tenzij iemand nog steeds de fabrieks Goodyear Eagle F1 GS-2 banden gebruikt, heb je hoogstwaarschijnlijk je gewicht veranderd, hopelijk ten goede, want de meeste moderne banden zijn lichter dan toen onze auto's nieuw waren.

#24 ·
Stijver is niet altijd beter voor banden of voor de ophanging, tenzij je op een spiegelglad oppervlak rijdt. Om grip te hebben, moeten de banden contact houden met de weg, en als de boel te stijf is, zal elke hobbel de contactvlak voldoende verstoren om ernstige problemen te veroorzaken.

#25 ·
Ik kan niets vinden met meer dan 42 mm offset. Dus het lijkt erop dat als ik in de standaardklasse wil rijden, ik de fabrieksvelgen moet houden. Ik wilde echt gewicht verminderen, aangezien de auto's in onze klasse 2x zoveel pk hebben en 200-400 meer wegen met bijna 2x zoveel banden🤯

#31 ·
Als je denkt dat het installeren van wielen die groter zijn dan de standaard wielen verkeerd is, dan zou je misschien moeten overwegen om je zware OEM 18-inch wielen en banden te vervangen door 13x6 inch lichtmetalen velgen en zes inch brede banden.

Ik ben er zeker van dat de Kappa-wielgewichten al eerder zijn gepost, maar zelfs de OEM-wielen en -banden zijn verre van licht. Bovendien werden de 18-inch wielen van de Kappa destijds als vrij groot beschouwd. Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat er in 06 iets groters dan 20 inch beschikbaar was.

Bovendien zou het me niet verbazen als Kappa, als het was doorgegaan, 19- of 20-inch wielpakketten zou hebben aangeboden.

#32 ·
Als je denkt dat het installeren van wielen die groter zijn dan de standaard wielen verkeerd is, dan zou je misschien moeten overwegen om je zware OEM 18-inch wielen en banden te vervangen door 13x6 inch lichtmetalen velgen en zes inch brede banden.

Ik ben er zeker van dat de Kappa-wielgewichten al eerder zijn gepost, maar zelfs de OEM-wielen en banden zijn verre van licht. Bovendien werden de 18-inch wielen van de Kappa voor die tijd als vrij groot beschouwd. Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat er in 06 iets groters dan 20s beschikbaar was.

Bovendien zou het me niet verbazen als de Kappa was doorgegaan en 19- of 20-inch wielpakketten had aangeboden.
Niemand heeft gezegd dat grotere wielen "verkeerd" zijn, alleen dat ze de prestaties in de meeste gevallen waarschijnlijk niet zullen verbeteren en ze in feite eerder zullen verminderen. Ongeveerd gewicht is niet de enige overweging, of zelfs maar de belangrijkste, bij een auto die zo zwaar is als de Solstice. Het perspectief op ongeveerd gewicht is over het algemeen geweest dat het toevoegen ervan contraproductief is, tenzij de toevoeging voortkomt uit iets dat op een andere manier een grotere prestatieverbetering oplevert.

13 x 6 is misschien een beetje extreem, en in beide richtingen naar extremen gaan is enigszins belachelijk, maar ik denk dat de meeste mensen, in de meeste realistische omstandigheden, baat zouden hebben bij iets als een 245/50-17.

Grotere wielen zouden zeker in de loop van de tijd zijn aangeboden, maar dat betekent niet dat het doel betere prestaties zou zijn geweest, net zoals dat in 2005 waarschijnlijk niet het geval was met de 18s op de Solstice. Stijl en publieke perceptie zijn belangrijke onderdelen van de autoverkoop (nep-ventilatieopeningen, iemand?) en de dingen die de aandacht trekken en de verkoop stimuleren, zullen worden aangeboden, ongeacht hun werkelijke prestatiewaarde.

Wat "correct" is, hangt echt af van je doelen en percepties, dus wat voor jou werkt, werkt misschien niet voor mij en vice versa.

#37 ·
Ik denk dat de kloof opgelost kan worden met hogere banden, het lijkt me dat zijn wielen de originele banden van een niet-Quadrifoglio Alfa gebruikten.

Ik ben dol op het ontwerp van deze wielen en vind dat ze heel goed passen bij de rondingen van de Solstice. Heck, een Alfa-voorkant zou op een Solstice geënt kunnen worden en het zou niet misstaan als het goed gedaan wordt.